skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

در این مقاله قصد داریم درباره محاسبه مالیات اشخاص حقیقی اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. در واقع مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری لازم است اجباری بلاعوض مالکیت تعلق می گیرد، مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد جامعه به دولت است زیرا ابزار و امکان دستیابی به درآمد دولت فراهم می سازد. مالیات دو نوع دارد مانند: مالیات مستقیم و غیر مستقیم.

زمانی که یک نفر مالیات را به صورت فردی پرداخت کند مالیات مستقیم می گویند اگر غیر از این باشد به آن مالیات غیرمستقیم می گویند. نوع دیگر مالیات که بر اساس دارایی ثروت فرد پرداخت می ‌شود. این مالیات به دو دسته تقسیم می شود مانند: مالیات بر ارث و مالیات حق تمبر. مالیات بر ارث یعنی مالیات هایی که بر اساس ارث به شخصی می رسد که مهم ترین نوع مالیات بر دارایی مالیات بر ارث است مالیات حق تمبر دارای مدارکی می باشند که دولت آن را دریافت می کند.

جهت پشتیبانی و خرید برنامه حسابداری سپیدار از ما کمک بگیرید.

تکالیف محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

هر شغلی که ایجاد می‌ شود در ابتدا باید برخی عملیات مالیاتی را انجام دهد. در این قسمت ما به آن پرداختیم شامل: معرفی کردن شغل به سازمان امور مالیات که باید پس از ۴ ماه شروع به فعالیت انجام شود، نگهداری دفاتر و مدارک معامله به طوری که ابراز وظیفه دارند تا این مدارک را نزد خود نگه دارند تا پنج سال بعد از تسلیم اظهارنامه بایگانی کنند اظهارنامه مالیات باید حداکثر سه ماه بعد از تمام شدن سال مالی یعنی خرداد ماه هر سال انجام شود این اظهارنامه هر سال باید دوباره تنظیم شوند و به سازمان امور مالیاتی برگردانده شد اظهارنامه مالیاتی باید تا ۱۵ روز بعد از تمام شدن هر فصل ارائه شود زدن حرف است معامله ها باید به سازمان مالیات ارائه شود.

تکالیف محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

قبل از اینکه مالیات اشخاص حقیقی ایران را بخواهیم به شما توضیح دهیم ابتدا باید با گروه بندی اشخاص حقیقی آشنا شوید: گروه اول کسانی هستند که دارای کارت بازرگانی هستند یعنی وارد کننده صادر کننده هستند، افرادی که درآمدشان بیش از ۵۵ میلیارد ریال باشد، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی باشند، شغلشان صرافی باشد، صاحب کارخانه باشند، همچنین دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌ب رداری از وزارت خانه باشند، فروشگاه های زنجیره ای داشته باشند، صاحبان موسسه های حسابداری، دفتر داری، طراحی سیستم باشند، همچنین صاحبان موسسه حمل و نقل موتوری باشند.

اکنون برای استعلام بدهی مالیاتی باید در سامانه مالیات سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنیم تا سوابق و پرونده ‌های مالیاتی خودتان دسترسی پیدا کنید همچنین مهم است که بدانید کسانی که از میزان بدهی شان به مالیات مدت زیادی بگذرد ممنوع الخروج می شوند.

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

چرا مالیات اشخاص حقیقی را باید انجام دهیم؟

اگر بخواهبم به این موضوع از نظر قانونی نگاه کنیم باید بگوییم که که به منظور رسمیت بخشیدن به فعالیت اقتصادی خود وظیفه داریم امور مالیاتی خودمان را انجام دهیم. زمانی که شخصی نسبت و انجام این امور اقدامی نکند بازرسان و کارشناسان سازمان با استفاده از مدارکات موجود اقدامات لازم را انجام می ‌دهند. بهتر است شما قبل از اینکه جریمه شوید تکالیف خودتان انجام دهید. سازمان مالیات بسیار گسترده تر از این ها است که شما بخواهید پا پس بکشید زیرا در هر کجا که باشید سازمان مالیات به سراغ شما می آید.

لازم است بدانید تمامی افرادی که در ایران آن باشد باید مالیات پرداخت کنند زمانی که فردی که در ایران زندگی می کند دارای درآمد بسیار بالایی باشد باید با توجه به درآمد خود مالیات پرداخت کند بسیاری از شرکت ها که در ایران و غیر ایران فعالیت دارند باید عوارض و مالیات خودشان را به دولت پرداخت کند جالب است بدانید کسانی که خرید و فروش اتومبیل انجام می دهند باید مالیات پرداخت کنند.

سوالات متداول

  1. اگر نتوانستیم مالیات را بپردازیم سرانجام چه می شود؟

زمانی که شخصی نسبت و انجام این امور اقدامی نکند بازرسان و کارشناسان سازمان با استفاده از مدارکات موجود اقدامات لازم را انجام می ‌دهند. بهتر است شما قبل از اینکه جریمه شوید تکالیف خودتان انجام دهید.

  1. مالیات چند نوع دارد؟

مالیات دو نوع دارد مانند: مالیات مستقیم و غیر مستقیم. زمانی که یک نفر مالیات را به صورت فردی پرداخت کند مالیات مستقیم می گویند اگر غیر از این باشد به آن مالیات غیرمستقیم می گویند. نوع دیگر مالیات که بر اساس دارایی ثروت فرد پرداخت می ‌شود.

  1. نرخ مالیات اشخاص حقیقی به چه صورت است؟

همان طور که در مقاله ذکر شد، با توجه به درآمد نرخ مالیات اشخاص مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top