skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
مالیات حقوق چیست؟ با رایج ترین مالیات کارمندان آشنا شوید!

مالیات حقوق چیست؟ با رایج ترین مالیات کارمندان آشنا شوید!

مالیات حقوق یکی از رایج ترین مالیات ها در هر کشوری است و یکی از مهم ترین منبع درآمد دولت است همه افرادی که مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند باید بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات حقوق به دارایی پرداخت کنند. اما میزان حقوق افراد به طور سالیانه متفاوت است و مقدار آن افزایش پیدا می کند و این مالیات از حقوق کارمندان کم می شود و به حساب وزارت اقصاد و دارایی ریخته می شود. اگر می خواهید بدانید مالیات حقوق چیست؟ با رایج ترین مالیات کارمندان آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

جهت خرید نرم افزار حسابداری نسخه اصلی به همراه پشتیبانی آنلاین 24 ساعنه با ما تماس بگیرید.

مالییات حقوق چیست؟ با رایج ترین مالیات کارمندان آشنا شوید!-وبسایت تدبیرگران

محاسبه مالیات حقوق و پرداخت

انواع مالیات در سراسر دنیا و نحوه دریافت و پرداخت آن نیز متفاوت است، نحوه دریافت مالیات توسط حکومت ها تعیین می شود. مالیات حقوق از نظر کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است. مالیات حقوق جز مالیات های تکلیفی محسوب می شود به این معنی که مالیات حقوق بر عهده اداره ای که حقوق کارمندان را پرداخت می کند، است و کارمندان برای مالیات بردرآمد وظیفه ای برای پرداخت مالیات ندارند. مالیات به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم شده است.

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم مالیات هایی که از درآمد به دست می آید مانند مالیات حقوق این مالیات خود به دو دسته مالیات بر دارایی و انواع مالیات بردرآمد تقسیم شده است. در مالیات دارایی محاسبه مالیات بر اساس ثروتی است که فرد دارد اما انواع مالیات بر درآمد محاسبه مالیات بر اساس درآمد فرد است که به صورت مالیات مستقیم شناخته می شوند.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم مالیاتی می باشد که به کالا متعلق است و به مصرف کننده انتقال داده می شود. مهم ترین انواع مالیات غیر مستقیم به سه دسته مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده و حقوق و عوارض گمرگی تقسیم شده است. نوع مالیات حقوق و عوارض گمرکی از مهمترین مالیات غیر مستقیم است که شامل مالیات بر صادرات و واردات است.

مالیات غیر مستقیم-وبسایت تدبیرگران

محاسبه مالیات حقوق کارگران

معمولا سالانه بخشنامه ای برای معافیت برخی از مشاغل اعلام می شود که بعضی از حقوق بگیران از مالیات معاف می شوند. اما پرداخت مالیات برای برخی از افراد مانند کارگران به دلیل پایین بودن درآمد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرایط اقتصادی و تورم همگی در میزان درصد مالیات مخصوصا برای قشر زحمت کش کارگران بسیار تاثیر گزار است.

موارد مشمول مالیات حقوق

تمامی افرادی که کار می کنند، حقوق دریافت می کنند و دارای بیمه هستند باید بخشی از حقوق خود را به عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند و میزان مالیات سالیانه تغییر می کند و به کارفرمایان فرستاده می شود، آن ها نیز موظف هستند این میزان را از حقوق کارمندان کم کنند.

معافیت های مالی بردرآمد حقوق

  • کارمندان سفارتخانه ها و کنسولگری در کشورهای خارج نسبت به حقوق دریافتی از ایران در صورتی که تابع جمهوری اسلامی ایران نباشد.
  • حقوق نیروهای مسلح ایران اعم از نظامی و غیر نظامی
  • مزایای غیر نقدی پرداختی به کارمندان
  • عیدی و پاداش سالیانه
  • خانه های سازمانی که در اختیار کارمندان قرار می دهد که از آن ها استفاده کنند.
  • مبالغی که کارفرما برای هزینه های درمانی به بیمارستان پرداخت می کند.
  • هزینه سفر مربوط به مشاغل
  • حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران
  • کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی به ایران اعزام می شوند.
  • مدیران و اعضای کنسول خارجی در ایران
  • مسکنی که در کارخانه برای استفاده کارگران به آن ها داده شده است.
  • مبالغ پرداختی بیمه برای خسارت های معالجه و بدنی

معافیت های مالی بردرآمد حقوق-وبسایت تدبیگران

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق

مشاهده ارسال لیست مالیات حقوق از طریق اینترنت امکان پذیر است و می توان به سایت مراجعه کرد و ارسال لیست مالیات حقوق را مشاهده نمود. در صورت پرداخت نکردن مالیات افراد جریمه می شوند و هر چه این مالیات را دیرتر پرداخت کنند جریمه های بسیاری به فرد تعلق می گیرد.

وظایف و اختیارات اداره امور مالیاتی در رابطه با مالیات بردرآمد حقوق

مالیات بردرآمد طبق قانون مالیات مستقیم ایجاد خواهد شد و بعد از انقضای آن درخواست کتبی حقوق بگیر از اداره مالیات محل سکونت مورد مطالبه قرار می گیرد در صورتی که فرد دارای بدهی مالیاتی باشد باید این میزان از مالیات را پرداخت کند.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین منبع درآمد هر کشور مالیات است برخی از افراد به دلیل پایین بودن حقوق و برخی از شرایط دیگر از مالیات معاف می شوند. اما افرادی که دارای شرایط بهتر اقتصادی هستند باید مالیات خود را به طور سالیانه پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top