skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
حسابداری عمومی چیست و چه تفاوت هایی با حسابداری خصوصی دارد ؟

حسابداری عمومی چیست و چه تفاوت هایی با حسابداری خصوصی دارد ؟

حسابداری عمومی

به طور کل حسابداری یک سیستم میباشد که توسط آن در ابتدا  اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و طبقه بندی میگردد و آخر ارائه گزارشات مالی صورت حساب ها به مدیران و افراد مرتبط ارائه میگردد . حسابداری دارای شاخه ها و تقسیم بندی های متعددی میباشد . یکی از این شاخه ها حسابداری عمومی میباشد که با تعداد بسیاری از مشتری ها روبرو میباشد که در مسیر بررسی اسناد مالی، گزارش ها و البته افشای اطلاعات از نظر خارجی فعالیت دارند . در واقع حسابداری عمومی را شاخه از رشته حسابداری میدانیم که مرتبط به کسب و کار می باشد که در مجموع  خدمات مختلف حسابداری را به به شرکت های که خواستار هستند ارائه مینماید .و البته از طرف دیگر به بررسی ، حسابرسی و خدمات مالی مشتریانش میپردازد و پاسخگو آن ها در این مسیر میباشد . در ادامه با ما باشید تا به طور کامل با نرم افزار سپیدار آشنا شوید.

حسابداری عمومی -وبسایت حسابداری تدبیرگران

 

شاخه های حسابداری

  • حسابداری عمومی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری مالی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابرسی
  • حسابداری بهای تمام شده

 

 

حسابداری عمومی میتواند چه خدماتی را در اختیار ما بگذارد

وظایف بسیاری از طریق حسابداری عمومی ایفا میشود که بسته به حوزه کاری در زمان های متفاوت میباشد که ما در اینجا فقط به چند مورد اشاره میکنیم :

  • ارائه کلیه خدمات مشاوره ای که شامل بوجود آمدن سیستم های مدیریتی ، خدمات مشاوره تجاری و خدمات برنامه ریزی مالی میشود ؛
  • ارائه کردن خدمات مالیاتی که شامل تهیه نمودن صورت های مالیاتی ، مشاوره و کسر مالیات و بسیاری موارد دیگر که که به مالیات مربوط میشوند ‌؛
  • نگه داشتن سابقه های مالی و البته به ثبت رساندن صورت های مالی در این راستا که توسط بانک ها و سرمایه گذاران خارجی مورد استفاده قرار گیرد .

حسابدار عمومی چه وظیفه ای را بر عهده دارد

ارائه انواع خدمات حسابداری به شرکت هایی که خواستار این موضوع هستند از وظایف حسابدار عمومی بشمار میرود ؛ افرادی که در این حیطه مشغول بکار هستند در زمینه هایی همچون :

  • تهیه نمودن گزارش های مالی و بررسی صورت حساب های مالی برای مشتری های مالی مربوطه ؛
  • تهیه کردن صورت های مالی خودش که شامل مدیریت بسیاری از توابع حسابداری که در مسیر برون سپاری هست میگردد .

حسابدار عمومی چه وظیفه ای را بر عهده دارد -وبسایت حسابداری تدبیرگران

حسابداری خصوصی

در برابر حسابداری عمومی به تعریف حسابداری خصوصی میپردازیم.  در حیطه حسابداری خصوصی یک فر به عنوان حسابدار در یک شرکت استخدام میگردد و در وظایفی همچون به انجام رساندن امور مالی ، تهیه گزارشات ، صورت حساب های مالی و نیز تحلیل داده ها به عنوان یک نیرو درون سازمانی ایفا نقش میکند .

همه وظایف حسابدار خصوصی در محور مسائل داخلی شرکت و البته درون سازمانی می چرخد که ثبت همه تراکنش های مالی را شامل میشود که در آخر و در جمع بندی همین پایه و مبناها ؛ صورت های مالی شکل میگیرند .

کار حسابدار خصوصی با حسابدار عمومی در ارتباط میباشد . در این مسیر یک حسابدار خصوصی در حال فعالیت در راستا منفعت شرکتی است که در آن استخدام شده است و صورت های مالی مربوطه شرکت را تهیه و تنظیم مینماید . در مقابل حسابدار عمومی این صورت های مالی را بازبینی و ممیزی مینماید .

 

حسابداری خصوصی -وبسایت حسابداری تدبیرگران

چه تفاوت هایی میان حسابدار عمومی و خصوصی وجود دارد

  • آموزش دیدن یک حسابدار عمومی باید به طریقی باشد که بتواند مهارت ویژه ای در تجزیه و تحلیل سیستم های حسابداری شرکت ها و نیز اعتبار سنجی افشاگری مال آن ها پیدا کند . لازم بذکر میباشد که یک حسابدار عمومی باید به طور کامل بر استاندارد حسابداری که برای تهیه نمودن صورت های مالی شرکت های مشتری به کار گرفته میشود به طور کامل مسلط باشد . در همین راستا یک حسابدار خصوصی باید آموزش هایی ببیند که بتواند مهارت های او را در خصوص ثبت تراکنش های مالی گسترش دهد ؛ که مواردی مثل صدور صورتحساب ، ثبت حساب های دریافتی و پرداختی و… را در بر میگیرد . ولی بازهم به موجب وسعت کمی که دامنه کار دارد این امکان هست که دانش یک حسابدار خصوصی فقط به بعضی حوزه ها در حسابداری منتهی گردد .
  • دانش کاری یک حسابدار خصوصی نسبت به حسابدار عمومی کمتر میباشد و این به دلیل آن است که حسابدار خصوصی فقط به فعالی در یک شرکت میپردازد و فقط امکان مانور در آن حیطه را دارد ولی حسابدار عمومی به دلیل ارتباط کاری با بسیاری از شرکت ها به کسب تجربه و دانش کاری بیشتری میپردازد .
  • یک حسابدار خصوصی لازم نیست که اقدام به اخذ یک مدرک معتبر نماید البته برخی گواهینامه های نیاز میباشد ولی حسابدار عمومی حتما باید مدرک CPA را دریافت نماید .
  • حسابدار خصوصی شرایط کاری محدودتری نسبت به حسابدار عمومی دارد زیرا ساعت و میزان فعالیتش مشخص است اما حسابدار عمومی گاهی مجبور به سفر کردن ها و ساعت ها کار کردن میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top