skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
چک برگشتی چیست؟

چک برگشتی چیست؟

امروزه معاملات مالی بسیاری بر پایه داد و ستد چک صورت می گیرد. اما همین مسئله می تواند یک دغدغه بزرگ برای افراد باشد. بدون شک تا به حال اسم چک برگشتی به گوش شما رسیده است. این اسم بار منفی زیادی را به دوش می کشد که باعث شده افراد از آن بهراسند. شرایطی وجود دارد که تحت آن چک برگشت می خورد. این اتفاق ناخوشایند عواقب بسیاری دارد و باعث شده که حجم زیادی از پرونده های دادگاهی مربوط به همین مسئله باشد. بدین سبب بهتر است که به خوبی با آن آشنایی داشته باشید تا این اتفاق ناگوار گریبان گیر شما نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چک برگشتی تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین نرم افزار حسابداری نرم افزار سپیدار سیستم هست که برای همه شناخته شده است

در چه صورتی چک برگشت می خورد؟

در هر چک اطلاعاتی وجود دارد، که هر جز کوچک از این اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در هر نوع چک یک تاریخ و یک مبلغ ثبت می شود. طبق قوانین مربوط به صدور چک، باید فردی که چک را صادر می کند در موعد مقرر شده، مبلغ مذکور را روی حساب خود داشته باشد. چنانچه در موعد ذکر شده در چک، موجودی حساب کمتر از مبلغ تعیین شده باشد می توان چک را برگشت زد. این شروع یک مسیر قانونی است که در ادامه منجر به تشکیل پرونده دادگاهی و… می شود. از دیگر نام های چک برگشتی می توان به چک پرداخت نشدنی و چک بلامحل اشاره نمود.

به طور کلی می توان گفت که چهار حالت وجود دارد که طی آن دارنده چک مجاز است چکی که در دست دارد را برگشت بزند.

  • نبود وجه کافی به اندازه مبلغ چک در حساب صادر کننده چک.
  • اگر صادرکننده چک خود دستور داده باشد که بانک، وجهی در قبال چک به فردی که چک را در دست دارد، پرداخت نکند.
  • صادر کننده چک از مسدود بودن حساب خود اطلاع داشته باشد، با این حال اقدام به صدور چک کند (و یا پس از صدور چک حساب خود را مسدود کند).
  • چک به صورت اصولی و استاندارد تنظیم نشده باشد. عدم تطابق امضا، قلم خوردگی، اختلاف در مندرجات چک از جمله مواردی است که چک را به یک چک برگشتی تبدیل می کند.

در چه صورتی چک برگشت می خورد؟

اگر چک برگشتی در دست داشتیم چکار کنیم؟

معمولا اولین راه در مواجه با چک برگشتی پیگیری از طریق کیفری است. در این حالت شما شش ماه پس از تاریخ ثبت شده در چک وقت دارید که از طریق کیفری پیگیری کنید. شکایت کیفری مجازات و پرداخت جزای نقدی را برای صادر کننده چک به وجود می آورد.

دقت کنید که اگر می خواهید وجه چک را دریافت نمایید، پس از این مرحله از شیوه حقوقی ادامه کار را پیگیری کنید. در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که حتی باعث امیدواری شما می شود. در اکثر افرادی که چک صادر شده از جانب آن ها برگشت خورده است، پس از پیگیری کیفری، اقدام به پرداخت وجه چک می کنند. این گونه افراد معمولا نمی خواهند درگیر مجازات های قانونی شوند.

برای اجرای دعوی کیفری، فرد گیرنده چک با در دست داشتن چک به بانک مراجعه کرده و اقدام به برگشت زدن چک می نماید. در این مرحله بانک گواهی عدم پرداخت را به وی می دهد و باید پس از آن به دادسرای منطقه مراجعه نمود و مراحل تنظیم دادخواست در رابطه با این موضوع را گذراند. لازم به ذکر است که شما فقط شش ماه فرصت دارید که کارهای مربوط به وصول چک برگشتی را انجام دهید.

اگر چک برگشتی در دست داشتیم چکار کنیم؟

رفع سوء اثر چک برگشتی

وجود چک برگشتی در سابقه حساب بانکی شما اثرات منفی را ایجاد می کند. این موضوع سبب می شود که در گرفتن وام، گرفتن دسته چک جدید، ایجاد حساب و… برای شما مشکل ساز شود. چرا که به هر حال شما به عنوان یک فرد بدحساب، که چک برگشتی در سابقه خود دارد، به بانک مراجعه کرده اید. اما جای نگرانی نیست زیرا روش هایی وجود دارد که سبب سوء اثر چک برگشتی می شود.

در ادامه تنها به ذکر نام این روش ها می پردازیم.

  • تامین موجودی
  • ارائه لاشه چک برگشتی
  • واریز مبلغ چک برگشتی به سپرده قرض الحسنه جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه
  • ارائه رضایت نامه محضری فرد دریافت کننده چک به بانک
  • ارائه حکم قضایی برای رفع سوء اثر چک برگشتی
  • پایان یافتن زمان انقضا چک

اگر چه برای رفع سوء اثر چک برگشتی چنین راه هایی وجود دارد اما بهتر آن است که تمام سعی خود را بکنید که هیچ گونه چک برگشتی در سابقه بانکی خود نداشته باشید.

رفع سوء اثر چک برگشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top