skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
مغایرت گیری حساب ها به چه معناست؟

مغایرت گیری حساب ها به چه معناست؟

شرکت ها در بازه های زمانی گوناگون اغلب نسبت به تهیه ترازهای آزمایشی اقدام می نمایند تا از عدم وجود هر گونه مغایرت ضمن حساب ها و عملیات های مالی به ثبت رسیده، اطمینان خاطر کسب کنند.  از سویی بتوانند در راستای تهیه ترازنامه از درستی اطلاعات گردآوری شده اطمینان خاطر کسب نمایند. بنابر اصول منطقی و مقبول واقع شده حسابداری، ستون های بدهکار و همچنین بستانکار در بطن یک ترازنامه و یا آن که تراز آزمایشی میبایست با یکدیگر یکسان باشند. غالباً پس از انجام بررسی های مورد نیاز و تهیه صورت مغایرت بانکی با سه حالت کلّی و جامع رو به رو خواهیم شد که آن را در قسمت ذیل بررسی خواهیم کرد.

برای خرید نرم افزار سپیدار سیستم و پشتیبانی آن از ما کمک بگیرید. ما در خدمتیم

  • ممکن است ستون های بستانکار و بدهکار با یک دیگر یکسان باشند و مشکلی در عملیات و امور مالی به چَشم نخورد.
  • از سویی ممکن است ستون های بستانکار و بدهکار با یک دیگر یکسان نباشند و ضمن آن ها برخی از مغایرت ها وجود داشته باشد.
  • حال آن که گاهاً هم ممکن است در ستون های بستانکار و بدهکار مشکل چَشمی نبوده و با همدیگر یکسان باشند ولیکن به نظر مشکلی در امور مالی وجود داشته باشد.

نکته ای که بهتر است آن را خاطر نشان شویم این می باشد که؛

در مورد گزینه ی سوّم امکان دارد این مشکل به عمده و با پوشش دادن اشتباهات رخ داده باشد و یا با خطا در امور مالی اتفاق افتاده باشد.

آیا می دانید، مغایرت گیری حساب ها به چه معناست!

مغایرت گیری حساب ها به عبارتی فهرستی از حساب ها در مدّت زمان های گوناگون می باشد که به واسطه ی صاحب حساب بانکی تهیه می گردد. این فهرست می تواند اختلاف ها و مغایرت های میان اسناد حسابداری را معین نماید. شیوه ی کار به گونه ای جامع و کلّی بدین حالت است که ضمن فهرست حساب ها، اسناد حسابداری حاوی؛ واریزها، برداشت ها، پرداخت وجوه و… بیان گردیده و با استناد به اختلافاتی که میان این فهرست و مانده حساب بانک به چَشم می خورد، می توان مغایرت ها را شناسایی نمود و در راستای حل آن ها اقدام کرد.

حسابداری صورت مغایرت در واقع یکی از حائز اهمیت ترین و حساس ترین مسائلی می باشد که در حیطه کاری یک حسابدار واقع می شود.

چه مواردی امکان دارد، منجر به ایجاد مغایرت بانکی شود!

مواردی که امکان دارد منجر گردند میان مانده حساب بانک ضمن دفاتر شرکت با مانده حساب حقیقی در بانک مغایرت وجود داشته باشد، اندک نمی باشند. البته که ما تصمیم گرفتیم در امتداد این مطلب از تدبیرگران به تعدادی از آن ها به گونه ای کوتاه و مختصر اشاره ای داشته باشیم؛

 

  • ارائه ننمودن چک صادر شده برای ذی نفع به بانک تا به مؤعد اخذ صورتحساب از بانک مدّنظر‌.‌
  • رخ دادن برخی از اشتباهات ضمن ثبت اعداد و ارقام رسیدهای واریز شده و چک های صادر گردیده به واسطه ی حسابدار.
  • رخ دادن برخی از اشتباهات ضمن ثبت اعداد و ارقام واریز و یا برداشت وجه از حساب کمپانی به واسطه ی بانک.
  • وصول ثمن چک و یا سفته ارائه گردیده به بانک و ارسال ننمودن اعلامیه منوط بر بستانکار گردیدن به واسطه ی بانک.
  • برداشت وجهی تحت عنوان کارمزد و یا بنابر ادله دیگر از حساب کمپانی بانک مقصد و ارسال ننمودن اعلامیه بدهکار گردیدن.
  • واریز نمودن وجوه نقد به حساب جاری کمپانی در پایان زمان اداری به واسطه‌ ی یکی از اعضای شرکت و ثبت ننمودن آن ضمن صورتحساب اخذ شده از بانک.

شیوه های تنظیم صورت مغایرت بانکی

جهت تنظیم صورت مغایرت بانکی چند روش رو به روی شما وجود خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد؛

  • شیوه مبنا واقع نمودن مانده صورتحساب بانک؛ در این شیوه حسابدار جهت تهیه صورت مغایرت بانکی، با به انجام رساندن بعضی تعدیلات از مانده بانک بنابر دفاتر حسابداری کمپانی، به مانده بانک بنابر صورتحساب بانک خواهد رسید.
  • شیوه مبنا واقع نمودن مانده دفاتر کمپانی؛ در این شیوه حسابدار جهت تهیه مغایرت بانکی با به انجام رساندن بعضی تعدیلات از مانده بانک بنابر صورتحساب بانکی به مانده بانک براساس دفاتر حسابداری شرکت خواهد رسید.
  • شیوه مبنا واقع نمودن مانده حقیقی شرکت؛ در این شیوه هم حسابدار جهت تهیه صورت مغایرت بانکی، از مانده بانک براساس دفاتر و بنابر صورتحساب های بانکی، مانده حقیقی را به دست خواهد آورد.

شیوه های تنظیم صورت مغایرت بانکی؛

در پایان

دوستان عزیز ما امیدواریم که توانسته باشیم در این متن از خود شما را به خوبی با مغایرت گیری حساب‌ها آشنا سازیم. حال شما می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top