skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
مالیات علی الراس چیست؟

مالیات علی الراس چیست؟

یکی از انواع مالیات ها، مالیات علی الراس می باشد. نحوه محاسبه میزان مالیات علی الراس بسیار پیچیده است؛ به همین خاطر افراد حقیقی و حقوقی نمی توانند شخصا آن را محاسبه کنند.

در این مقاله، به صورت مفصل در رابطه با مالیات علی الراس توضیح داده شده است. اگر تمایل دارید، درباره چگونگی محاسبه این مالیات اطلاعات موثقی کسب کنید؛ با ما همراه شوید.

بهترین نرم افزار حسابداری سال 1400 نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم می باشد.

مالیات علی الراس، چه نوع مالیاتی است؟

مالیات دارای انواع مختلفی است. نحوه ارزیابی و محاسبه هر کدام از مالیات ها متفاوت است. به همین دلیل برای این که در رابطه با مالیات گیج نشوید؛ بهتر است، از حسابداران مالیاتی یاری بجویید.

فعالیت حسابداران مالیاتی با حسابداران امور مالی متفاوت است. این نوع از حسابداران علاوه بر ارزیابی امور مالی بر امور مالیاتی نیز با بهره گیری از علم حسابداری و حقوق نظارت می کنند. به همین دلیل کار شان دقیق تر از حسابداران امور مالی می باشد.

مودیان مالیاتی بایستی حتما به صورت منظم، چند ماهه ای یک بار اظهار نامه ای به اداره مالیات تحویل دهند. این اظهار نامه شامل مدارک و اسناد مالی آن ها می باشد. اظهار نامه ای که مودیان تحویل می دهند؛ میزان مالیات آن ها را مشخص می کند.

یکی از مالیات هایی که بر طبق اسناد و مدارک مودیان مشخص می گردد؛ مالیات علی الراس می باشد. مالیات علی الراس به افراد مختلفی تعلق می گیرد. مالیات علی الراس، جزء دسته مالیات مستقیم می باشد.

انواع مالیات علی الراس

تمامی صاحبان کسب و کار ها بایستی در بازه زمانی مشخصی مدارک و اسناد مالیاتی مجموعه خود را به کارشناسان مالیات تحویل دهند. اگر از تحویل اظهار نامه که شامل اسناد و مدارک است؛ خود داری کنید، تنها به ضرر تان می باشد، چرا که باعث جریمه شدن تان می شود.

هر کاری قواعد و اصولی دارد. برای این که تخفیف های مالیاتی شامل حال تان شود؛ بایستی از قوانین مالیاتی پیروی کنید.

مالیات علی الراس یکی از مالیات های نا خوشایند می باشد. مالیات علی راس در سه حالت به فرد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد:

  • اظهار نامه را دیر تحویل دهد.
  • اظهارنامه کمبود داشته باشد.
  • مدارک را حتی پس از دریافت نامه کتبی کارشناس نیز تحویل نداده باشد.

اگر شامل این سه حالت نباشید و همیشه در اسرع وقت اظهارنامه خود را به ممیزان تحویل داده باشید؛ هیچ گاه موظف به پرداخت مالیات  نمی شوید.  مقدار یا درصد مالیات علی الراس تابع دفترچه ضرايب مالیاتی می باشد؛ به همین دلیل تنها ممیزان می توانند میزان آن را تعیین کنند.

به همین دلیل اگر مالیات علی الراس شامل حال تان شد؛ بایستی منتظر خبر ممیزان یا کارشناسان مالیاتی باشید.انواع مالیات علی الراس

نحوه محاسبه مالیات علی الراس

نحوه محاسبه مالیات علی الراس پیچیده و زمان بر می باشد. به همین خاطر، کمی زمان می برد؛ تا نرخ مالیات تعیین شود. سازمان مالیات برای تعیین نرخ مالیات، ابتدا میزان خرید و فروش مجموعه را استعلام می گیرد؛ تا به میزان درآمد مودی پی ببرد.

سپس این درآمد را در یک دوره سه ماهه مشخص تقسیم می کند و در آخر نسبت به دفترچه ضرايب مالیاتی، مقدار مالیات را تعیین می کند.

اگر ممیزان مالیاتی، به اظهار نامه مالیاتی فرد حقوقی یا حقیقی عدم کفایت دهند؛ محاسبه مالیات علی الراس، بر اظهارنامه آن مودی آغاز می شود. روش تحقیق و ارزیابی در این مالیات، بسیار گسترده می باشد. ممیزان مالیاتی برای کسب اطلاعات حتی از مراجع غیر دولتی و دولتی نیز یاری می جویند؛ زیرا باید اطلاعات درست و صحیح باشند.

اطلاعات جمع آوری شده بایستی متناسب با قرائن مالیات باشد؛ تا ضرايب مالیاتی بر آن اعمال شود و در نتیجه درصد مالیات مشخص گردد.نحوه محاسبه مالیات علی الراس

علل علی الراس شدن محاسبات مالیاتی

مالیات مستقیم از قوانین مختلفی تبعیت می کند. اگر مالیات مستقیم دارای شرایط ذیل باشد؛ طبق قانون ۹۷ جمهوری اسلامی، شامل مالیات علی الراس می شود و مودی موظف است آن را پرداخت کند.

  • اگر واحد تجاری یا اداری اظهارنامه و ترازنامه خود را به موقع به ممیزان تحویل ندهد.
  • ناقص بودن مدارک و اسناد
  • در صورتی که مودی، حتی پس از دریافت نامه کتبی اظهارنامه خود را ارائه ندهد.
  • در صورتی که اسناد و مدارک اشتباه به کارشناسان تحویل داده شده باشد.
  • در صورتی که مدارک با اطلاعات مودی همخوانی نداشته باشد.علل علی الراس شدن محاسبات مالیاتی

سخن آخر

بکوشید، همواره اظهارنامه و ترازنامه مجموعه تان را در وقت مناسب به کار شناسان مالیاتی تحویل دهید؛ تا  علی الراس شامل حال تان نشود. پیگیری امور مالیاتی بسیار مهم و با اهمیت می باشد. به همین دلیل با حوصله به انجام این امور بپردازید؛ تا از هر گونه مشکل مالیاتی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top