skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
سهام جایزه چیست؟؟

سهام جایزه چیست؟؟

آیا تا به حال اسمی از سهم جایزه شنیده اید؟می دانید سهام جایزه چیست و چرا یک شرکت باید به ما سهام جایزه بدهد؟در صورت دریافت سهام جایزه چه اقدامی باید انجام داد؟ آیا این سهام جایزه منجر به پول و درامد برای ما می شود؟ با ما همراه باشید که موضوع سهام جایزه را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تعریف سهام جایزه

در بازار بورس کشورمان سهام داران می توانند از طریق افزایش سرمایه توسط سود انباشته و افزایش دادن سرمایه از طریق تجدید  ارزیابی، مشمول دریافت  سهام جایزه شوند. توزیع سهام جایزه هنگامی انجام می شود که شرکت در درامدهای ناپایدار سرمایه گذاری  می کند. سهام جایزه شامل مالیات نمی شود و بدون کارمزد به سهام دار تعلق می گیرد. به جای سود نقدی توسط شرکت صادر می شود و به فرد سهام دار تعلق می گیرد.

برای کسب اطلاعات درباره قیمت نرم افزار سپیدار میتوانید از ما کمک بگیرید.

سهام جایزه در بازار بورس

یکی ازمتداول ترین راه‌های تامین مالی شرکت‌ها افزایش سرمایه است.برای دریافت سهام جایزه احتیاجی به پرداخت پول نیست و به سهام داران یک شرکت بصورت رایگان تعلق می گیرد. این نوع سهام در میان سهام  داران بازار  بورسی مورد پسند واقع شده است.

هدف شرکت ها از ارائه سهام جایزه به سهام داران چیست؟

شرکت ها به منظور اصلاح ساختار مالی و یا تامین منابع مالی و توسعه فعالیت های اقتصادی اقدام به افزایش سرمایه می کنند. سهام جایزه بر خلاف اسم آن جایزه و پاداش نیست بلکه به معنای افزایش سرمایه شرکت است  و تاثیر مستقیمی روی دارایی فرد سهام دار ندارد و منجر به افزایش پول نمی شود و این افزایش سرمایه تاثیر مهمی در سهام جایزه برای سهام داران دارد. ناگفته نماند سهام جایزه تنها به سهام دارانی تعلق می گیرد که در زمان برگزاری مجمع مالک سهام در شرکت بوده اند.

سهام داران امکان فروش سهام جایزه ی خود را  دارند.

نحوه فروش سهام جایزه

پس از اعلام تخصیص سهام جایزه به شما به فاصله زمانی 2تا 4ماه فروش سهام جایزه به پرتفو شما اضافه می گردد وقابل معامله خواهد بود. درصد افزایش شما در این میان نقش بسیار مهمی دارد به طوری که هر میزان افزایش سرمایه شرکت شما بیشتر باشد هنگام اضافه شدن سهم جایزه به پرتفو شما نیز بیشتر است. همچنین کارشناسان بر این باورند تا پرشدن گپ قیمتی صبر داشته باشید تا سود اوری سهام جایزه شامل سرمایه ی شما نیز شود.

افزایش سرمایه یک شرکت با استفاده از سهام جایزه

در تعریفی ساده، دارایی هر شرکت متشکل از میزان بدهی و حقوق سهامداران یک  شرکت  دارایی آن شرکت را تشکیل می دهد. شرکت برای پیشرفت در طرح توسعه و مطرح شدن در میان رقبا و افزایش قدرت همچنین تامین نقدینگی ناگزیر به دریافت وام و تسهیلات است تا بتواند سرمایه خود را افزایش دهد. همچنین می تواند با افزایش سرمایه بر حقوق سهام داران شرکت خود  را مطرح کند یکی از این را ه ها سهام جایزه می باشد.

افزایش سرمایه یک شرکت با استفاده از سهام جایزه

سهام جایزه چگونه به وجود می آید؟

افزایش دادن سرمایه شرکت از محل سود انباشته:سود حاصله از فعالیت‌های  یک شرکت،به سهام داران آن شرکت تعلق می گیرد اما در بیشتر مواقع هیأت مدیره  تصمیمی می گیرد این سود در بین سهام داران تقسیم نشود و بخش قابل توجهی از آن در حساب شرکت به عنوان سود انباشته باقی بماند.

زمانی که سود انباشته به مقدار قابل توجهی می‌رسد، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادارکشور و تصمیم هیأت مدیره ، با انتقال سود انباشته آن به حساب سرمایه،افزایش سرمایه صورت می گیرد.با این افزایش سرمایه شرکت سهام های جدیدی منتشر و تحت عنوان سهام جایزه بین سهام داران شرکت توزیع می شود.

سهام جایزه چگونه به وجود می آید؟

دریافت سهام جایزه

برای دریافت سهام جایزه نیازبه هیچ اقدامی از سوی شما نیست.زمانی که آگهی ثبت افزایش سرمایه در کدال انتشار یابد و شما آن سهم را داشته باشید به صورت خودکار و بدون هیچ اقدامی سهام جایزه به سهام عادی شما اضافه می شود. به عنوان  مثال اگر شما تنها یک سهم از نماد میم  را داشته باشید و 300 سهم جایزه به شما تعلق گرفته باشد، پس از آگهی ثبت افزایش سرمایه، در پرتفوی اصلی خود 301 سهم را شاهد خواهید بود.

ولی در صورتی که در سهام مورد نظر هیچ سهمی ندارید و آگهی ثبت افزایش سرمایه  نیز منتشر شده است، می توانید در خواست تغییر کارگزار ناظر را از طریق سامانه کارگزاری ثبت کنید تا سهام جایزه مورد نظر به پرتفوی شما افزوده شود.

لازم به ذکر است در بسیاری از نمادها پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه، بازگشایی صورت می گیرد و سهام جایزه پس از ثبت آگهی افزایش سرمایه به پرتفوی سهام دار اضافه می شود .

دریافت سهام جایزه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top