skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری تعهدی چیست؟

توسعه و گسترش روزافزون کسب و کارها، وجود انواع  مختلفی از حسابداری را ضرورت بخشیده است. صاحبان کسب و کارها با در نظر گرفتن عوامل مختلف و اثرگذار می توانند نوع حسابداری مورد نظر خود را بیابند و از آن برای مدیریت معاملات و حساب های مالی خود کمک بگیرند. یکی از انواع حسابداری، حسابداری تعهدی می باشد. در اجرای این شیوه حسابداری تمامی معاملات و خدمات در زمانی که صورت می گیرند در حساب ها ثبت می شوند.

این در حالی است که ممکن است زمان دریافت و یا پرداخت وجه، با زمان وقوع معامله متفاوت باشد. بنابراین تمام معماملات و خدمات در همان زمانی که به وقوع پیوسته اند ثبت خواهند شد صرف نظر از این که در آن زمان وجهی داد و ستد شده باشد یا نه.

هدف از حسابداری تعهدی شفاف سازی حساب ها و گزارشات مالی است. این مهم به واسطه محاسبه بهای تمام شده و مدیریت بر هزینه ها صورت می گیرد. اگر  شما تصمیم گرفته اید برای مدیریت و کنترل هر چه بیشتر حساب های مالی کسب و کار خود از حسابداری تعهدی بهره بگیرید، به شما توصیه می کنیم تا پایان در کنار ما بمانید.

برای خرید سیستم حسابداری سپیدار می توانید از ما کمک بگیرید.

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی

زمان یکی از نکات پر اهمیت در موضوع حسابداری است. به طور کلی می توان گفت که تفاوت این دو نوع حسابداری در زمان ثبت وقایع است. در حسابداری تعهدی همانطور که پیش از این ذکر شد زمان تحصیل یا تحقق درآمد در حساب ها ثبت خواهد شد و از ثبت زمان وصول وجه خودداری می شود. این در حالی است که در حسابداری نقدی هر زمان که وصول وجه صورت بگیرد آن واقعه در صورت حساب ثبت می شود. در حسابداری نقدی دریافت، پرداخت و مانده های نقدی در حساب ها ثبت خواهند شد.

وجود چنین تفاوتی بین حسابداری نقدی و تعهدی باعث شده که موارد کاربرد آن ها نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال از حسابداری تعهدی معمولا در دستگاه های دولتی به کار برده می شود. همچنین به علت وجود برخی از محدودیت های حسابداری نقدی، امروزه بیشتر ارگان ها به سراغ بهره گیری از حسابداری تعهدی رفته اند.

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی

مزایای حسابداری تعهدی

بدون شک این شیوه حسابداری از مزایایی برخوردار است که ممکن  است باقی شیوه ها آن را نداشته باشند. حسابداری تعهدی به افراد این امکان را می دهد که به راحتی و سریعا از اطلاعات سازمانی و وضعیت سازمان مطلع شوند. معمولا صاحبان کسب و کارها می خواهند در پایان دوره های مالی و سال مالی، درآمد و هزینه های به وقوع پیوسته را بدانند. بدون شک حسابداری تعهدی می تواند کمک بسیاری به این افراد کند. همچنین میزان و ارزشمندی دارایی های ثابت و متغییر یک کسب و کار نیز از جمله مواردی است که دارنده کسب و کار باید از آن اطلاع داشته باشد و به این منظور می تواند از حسابداری تعهدی کمک بگیرید. به طور کلی می توان گفت که حسابداری تعهدی از نظر دسترسی به تمامی اطلاعات ریز و درشت می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و برای صاحبان مشاغل مفید واقع گردد.

مزایای حسابداری تعهدی

مراحل پیاده سازی حسابداری تعهدی

اگر تصمیم به اجرا و بهره گیری از حسابداری تعهدی گرفته اید سعی کنید مراحل زیر را گام به گام طی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. دفتری تحت عنوان دفتر تعهدی ایجاد کنید.
  2. زیر فصل های جدید هر فصل هزینه ای را تعیین نمایید.
  3. عنوان های حساب ها را تعریف نمایید.
  4. تعریف سر فصل های کل-معین و سایر تفصیلیها
  5. اسناد حسابداری را ثبت نمایید.
  6. صورت مالی و صورت تغییرات در وضعیت مالی را استخراج نمایید.

مراحل پیاده سازی حسابداری تعهدی

سخن پایانی

حسابداری تعهدی به گونه ای است که در آن درآمدها زمانی، شناسایی می شوند و در دفترهای حسابداری منعکس می شود. به عبارتی در این روش حسابداری تمرکز بر روی زمان وصول وجه نیست. از سال 1394 تا کنون وزارت امور اقتصاد و دارایی کلیه دستگاه های اجرایی را به پیاده سازی نظام حسابداری موظف نموده است. می توان گفت که نخستین و مهم ترین گام جهت حسابداری بهای تمام شده فعالیت بر مبنایABC  و همچنین بودجه ریزی عملیاتی پیاده سازی نظام مالی تعهدی است. این سبک از حسابداری می تواند به بخش عمومی به منظور ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی و تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان از گزارش های مالی واحدهای گزارشگر و همچنین محاسبه دقیق بهای تمام شده جهت برنامه ریزی مبتنی بر عملکرد بسیار مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top