skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
تنخواه گردان حسابداری چیست؟

تنخواه گردان حسابداری چیست؟

شرکت ها برای امور گوناگون باید هزینه هایی را صرف کنند، در گذشته افراد برای اینکه هزینه های گوناگون را پرداخت کنند باید مجموعه فرایند های اداری را طی می کردند که معمولا بسیار زمان بر و طاقت فرسا بود اما امروزه این مشکل به آسانی و توسط تنخواه گردان حل شده است.

در ادامه این مطلب شما را با تنخواه و‌ وظایف تنخواه گردان بیش آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

تنخواه چیست؟

در واقع تنخواه مبلغی معینی است که از آن در جهت منافع شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. نگهداری تنخواه که جزء یکی از وظایف مهم شرکت است بر عهده فرد خاصی قرار می گیرد که به اصطلاح تنخواه گردان نامیده می شود.

تنخواه گردان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

تنخواه گردان فردی است که مبلغ معینی تحت عنوان تنخواه در اختیار او قرار می گیرد، این فرد باید با پایبندی به قوانین شرکت از این وجه در جهت امورات سازمان مثل پرداخت هزینه مربوط به وعده های غذایی، خرید اقلام مصرفی و بازپرداخت هزینه هایی که کارمند ها برای انجام کاری خرج کرده اند، استفاده کند.

در صورت استفاده از حساب، تنخواه گردان باید مدارک و اسناد مربوط را به هیئت مدیره شرکت ارائه کند. تنخواه گردانی یکی از مهم ترین مشاغل در موسسات و مراکز مختلف محسوب می شود. این فرد باید بسیاردرستکار و صادق در انجام امور کاری خود باشد.

تنخواه گردان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

روش های تنخواه گردانی

تنخواه گردان جزء دارایی محسوب می شود و همانند حساب صندوق است. به هنگام بدهکار شدن این حساب مبلغ آن افزایش پیدا می کند و وقتی که تنخواه گردان بستانکار شود مبلغ حساب کاهش پیدا می کند.

در حالت کلی چهار روش ثبت تنخواه گردان وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. تنخواه گردان ثابت
  2. تنخواه گردان متغیر
  3. تنخواه گردان نقدی
  4. تنخواه گردان ثابت

در میان این روش های ثبت تنخواه دو نوع آن یعنی ثابت و متغیر از اهمیت بیش تری برخوردارند که در زیر به آن می پردازیم.

تنخواه گردان ثابت

در روش تنخواه گردان ثابت مدیر امور مالی شرکت هر ماه وجه ثابتی را برای هزینه های شرکت به حساب تنخواه گردان واریز می کند و تنخواه گردان نیز پس از انجام خرید ها و صورت خلاصه پرداخت ها را به صورت زمان بندی شده و دقیق به حسابدار تحویل می دهد.

در این روش هزینه های انجام شده توسط تنخواه گردان در حساب دفتر کل ثبت نمی شود و قابل مشاهده نیست، همچنین در پایان هر دوره مالی نیز‌ تنخواه گردان موظف است خلاصه ای از پرداخت های سال قبل را ارائه دهد. تنخواه گردان  ثابت نباید به هیچ وجه به جز هزینه های مشخص شده شرکت هزینه دیگری انجام دهد.

تنخواه گردان ثابت

برای کسب اطلاعات درباره قیمت نرم افزار سپیدار و خدمات ویژه سپیدار سیستم با ما تماس بگیرید.

تنخواه گردان متغیر

در این روش نیز مدیر امور مالی شرکت مبلغ مشخصی را که هزینه های نیز شامل آن می شود در اختیار  تنخواه گردان قرار می دهد و در پایان هر دوره مالی تنخواه گردان موظف است که رسید های پرداخت و مبلغ باقی مانده را تحویل حسابدار دهد.

بعد از تایید این اسناد توسط حسابدار چکی در وجه تنخواه گردان به ازای هزینه های پرداختی در اختیار او قرار می گیرد. در تنخواه گردان متغیر مانده تنخواه در طول دوره تغییر می کند و کلیه هزینه های انجام شده از محل تنخواه بر خلاف تنخواه گردان ثابت مشاهده می شود.

مزایای استفاده از تنخواه گردان

تنخواه گردان وظیفه مهمی است که در بهبود کارکرد شرکت بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به بررسی مزایای تنخواه گردان اشاره می کنیم:

  • پرداخت آسان وجوه و جلوگیری از اتلاف وقت امور اداری
  • کاهش حجم عملیات های حسابداری
  • مدیریت هزینه های شرکت و کنترل پول نقد
  • پرداخت هزینه های مهم و ضروری هنگامی که دسترسی به بانک میسر نیست

مزایای استفاده از تنخواه گردان

نتیجه گیری

همان طور که مطالعه نمودید تنخواه گردان جز اصلی شرکت هاست که باعث افزایش سرعت عملیات پرداخت می شود و همچنین باید تمام هزینه های پرداختی را در انتهای یک دوره مالی ثبت کند به همراه اسناد معتبر به حسابدار تحویل دهد.

تنخواه گردان از میان افراد بسیار درستکار و قابل اطمینان انتخاب می شود زیرا وجه نقدی که به حساب تنخواه گردان واریز می شود به نسبت بالاست و در صورت به هدر رفتن هزینه شرکت بسیار متضرر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top