skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
تعریف حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت

تعریف حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت

رشته حسابداری دارای شاخه های مختلف می باشد که در این قسمت قصد داریم درباره حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت بپردازیم، یکی از پرطرفدار ترین شاخه های حسابداری، حسابداری صنعتی است که اگر شما با این نوع حسابداری آشنایی ندارید می ‌توانید با ما آشنا می شوید. حسابداری صنعتی به این معنا است که محاسبه بهای تمام شده کالا از وظایف حسابداران صنعتی می باشد، در واقع کنترل و مدیریت هزینه ها و برای کاهش هزینه های اضافی افزایش سود شرکت گاهی حسابداری صنعتی تصمیم گیری می کنند و این یکی از اهمیت ترین موضوع در این رشته می باشد.

حسابداری صنعتی کمک می‌کنند تا شرکت پیشرفت زیادی داشته باشد و همچنین کمک به قیمت گذاری مناسب برای محصولات می باشند.

برای خرید و پشتیبانی از سپیدار سیستم از ما کمک بخواهید.

حسابداری صنعتی چیست؟

در واقع حسابداری صنعتی محاسبه بهای تمام شده کالا را محاسبه می کند؛ حسابداری صنعتی دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد که مانند: پیش بینی در جهت ساخت کالای منظور، کاهش هزینه و تصمیم گیری مناسب در نحوه قیمت گذاری کالا و همچنین کنترل موجودی کالا می توانید مشاهده کنید.

در واقع حسابدار صنعتی باید پیش ‌بینی هزینه های تولید از جمله اقدامات حیاتی در عرضه تولید است باید درباره کنترل هزینه ها اطلاع دقیق داشته باشد تا بتواند تسلط بیشتری در تعیین قیمت پیدا کند تا بتوانند تصمیمات معقولانه و دقیق تری بگیرد.

حسابداری صنعتی یکی از سخت ترین اما در عین حال جذاب ترین نوع حسابداری می باشد، این نوع حسابداری بیشتر مورد توجه مدیریت قرار می گیرد همان طور که از نامش مشخص است در ارتباط با صنعت و تولیدی کاربرد بسیاری دارد.

حسابداری صنعتی چیست؟

وظایف حسابداری صنعتی چیست؟

هر نوع شغلی دارای وظایفی است که در این قسمت قرار است و درباره آن به صورت خلاصه اشاره کنیم حسابداری صنعتی باید به انجام این موارد بپردازد: گزارش دهی از اطلاعاتی و تصمیم گیری هایی که به مدیریت تیم کمک می کند، تعیین هزینه ‌های اندازه و نسبت به آن میزان سود به دست آمده، در اجرای برنامه ‌ها و بودجه‌ های سازمان برنامه ریزی و اجرای قوانین برای بهبود وضعیت کنترل تعیین ارزش موجودی در بخش های مختلف همچنین کنترل موجودی کنترل بودجه های سازمانی شرکت می باشد.

انواع هزینه یابی های حسابدار صنعتی

در کارخانه‌ها به علت فعالیت‌های مختلف و شکلی فروش محصولات نیاز به مدیریت خیلی دقیقی دارند زیرا این موضوع بسیار دقیق و حساس است. در این نوع کارخانه به دلیل اینکه محصول نهایی تکمیل مواد و هزینه های سربار است مستقیم تولید می شود به همین دلیل باید توجه کافی داشته باشید از طرف دیگر مدیریت کارخانه در تلاش است تا با استفاده از روش‌های مختلف حساب را کنترل کند و در کمترین فرصت اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصول را در اختیار قرار بگذارد مسلما یکی از وظایف اصلی حسابدار است.

اکنون درباره روش حسابداری صنعتی توضیحاتی قرار است بدهیم که عبارتند از: هزینه یابی جذبی که کلیه هزینه های تهیه مواد، دستمزد کارگر سربار، متغیر ساخت در بهای تمام شده موجودی یک کالا قرار می گیرد. نوع دیگر هزینه یابی تخمین می باشد، این نوع به این معنی است که نه بر یک قرارداد پیش‌ بینی می‌شود و خارجی پس از فروش ایجاد می شود تمامی آن ها پیش بینی می شود هزینه یابی مرحله ای موسسات تولیدی که تولید آن تمام شده است محصولاتشان را به صورت یک جا به فروش می رسانند مانند کارخانه جات مواد شیمیایی، صنایع نفت و کفش که این نوع هزینه یابی می کنند.

هزینه یابی استاندارد طبیعی کاربرد کنترل بودجه ای است در کنترل خود چه در واقع یعنی یک دایره نتایج برنامه ریزی شده انجام می‌شوند در این روش قیمت تمام شده پیش بینی سپس عملکرد واقعی آن مقایسه می شود و در مورد آن تجزیه و تحلیل می شود.

انواع هزینه یابی های حسابدار صنعتی

اهداف حسابداری صنعتی

یکی از اهداف حسابداری صنعتی در  آوردن درآمد و هزینه ها محاسبات می ‌باشد، حسابداری صنعتی در جهت کاهش هزینه ها سعی بسیاری می ‌کند تا مسئولین اطلاع از هزینه های هر مرحله از تولید گزارش دهند به همین ترتیب از کالایی که در خط تولید قرار نگرفته است آنالیز و تحلیل خط تولید محاسبه می شود. در نهایت امکان گزارش گیری سود و زیان را فراهم می سازد  بسیار در نحوه برنامه ‌ریزی تاثیر گذار است.

در واقع حسابداری در ذات خود برای بهتر دیدن اعداد، ارقام ها داده هایی است که ارزش فیزیکی دارند، به عبارت دیگر از حسابداری استفاده می کنیم چون نیاز داریم بدانیم چقدر سرمایه درآمد داریم یا به عبارت دیگر استفاده می کنیم تا بدانیم در یک تولید چقدر سود و چقدر ضرر کرده ایم در واقع شما با حسابداری صنعتی شما میزان بدهکار بوده یا طلبکار بودنتان را متوجه می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top