skip to Main Content
تلفن مرکزی فروش 90000350 info@tadbirgaran-acc.com
تلفن دفتر تهران : 02188804245 تلفن دفتر کرج : 02632551101
بررسی پیشرفت صندوق فروشگاهی، نیاز اساسی به نرم افزارهای حسابداری

بررسی پیشرفت صندوق فروشگاهی، نیاز اساسی به نرم افزارهای حسابداری

نیاز صندوق فروشگاهی به نرم افزارهای حسابداری

در سال های گذشته یعنی پیش از دهه 1880 میلادی، صاحبان فروشگاه ها مشکل بزرگ مدیریتی در محاسبه سود و زیان خود داشتند و برخی از کارکنان آنان به راحتی می توانستند بدون آنکه صاحبان فروشگاه متوجه شوند، از پول فروشگاه بردارند. برای برطرف نمودن این مشکل بزرگ و بهبود مدیریتی کسب و کار در فروشگاه ها صندوق فروشگاهی ایجاد شد. نرم افزارهای حسابداری موجود در صندوق فروشگاهی، ابزاری قدرتمند در ارائه گزارشات هستند که به فرآیندهای کاری سرعت و دقت می بخشند.

نرم افزارهای حسابداری

صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی که امروزه با نام POS شناخته می شود، شامل مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها است که جهت سهولت روند ثبت فاکتور خرید و پرداخت هزینه بوجود آمده است. این سیستم تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه، محاسبه سود و زیان و موجودی کالاها را انجام می دهد. دستگاه کارتخوان  از تجهیزات سخت افزاری صندوق فروشگاهی است که نرم افزار حسابداری ویژه صندوق فروشگاهی مهره اصلی آن است. معمولا در کنار این سیستم تجهیزات سخت افزاری دیگری چون مانیتور، بارکد خوان، کشوی پول، چاپگر فیش، صفحه کلید برای وارد کردن اطلاعات و مانیتور جهت نمایش برای کاربر و مشتری قرار دارند.

صندوق فروشگاهی ابزاری برای مدیریت بهتر صاحبان فروشگاه ها می باشد تا فروشندگان از میزان درآمد و هزینه های خود به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه مطلع باشند. همچنین به دلیل نظم و مدیریت بالا رضایت مشتریان نیز ایجاد می گردد. صندوق فروشگاهی انواع مختلفی دارد:

  • صندوق فروشگاهی POS
  • صندوق فروشگاهی POS TOUCH
  • صندوق فروشگاهی ECR

حسابداری

بررسی سیر تحول و پیشرفت صندوق فروشگاهی

در اواخر دهه 1880 میلادی، به دنبال رونق کسب و کارها، سرقت داخلی از فروشگاه ها یکی از بزرگترین معضلات صاحبان فروشگاه ها بود. در همین سال ها یکی از مدیران فروشگاه ها اعلام کرد اگر سیستم نظارتی در فروشگاه باشد دیگر این مشکلات پیش نمی آید. آن ها به دنبال راه حلی برای ایجاد سیستم نظارتی بودند تا اینکه اولین صندوق فروشگاهی در سال 1897 میلادی ایجاد شد. این صندوق فروشگاهی، یک صفحه نمایشگر بزرگ داشت که مبلغ پرداختی مشتری را نمایش می داد و کل پرداخت های روز محاسبه میشد. اما مشکل آن این بود که، بر خلاف صندوق های فروشگاهی امروزه کشویی برای نگهداری پول پرداخت ها در نظر گرفته نمی شد و همچنین رسیدی به مشتری داده نمی شد.

برای اطاع از قیمت نرم افزار سپیدار با ما تماس بگیرید

پس از آن، صندوق های تولید شده برای بهبود عملکرد خود تغییرات کوچکی داشتند. از جمله این تغییرات اضافه شدن کشو پول نقد و اعلام زنگ فروش برای به حداقل رساندن سرقت پول نقد می باشد. با این وجود این صندوق نیز مانند صندوق قبلی مورد استقبال واقع نشد.

صندوق بعدی در سال 1884 میلادی توسط جان پترسون روانه بازار شد. ویژگی جدید این صندوق ها، اضافه شدن رول های کاغذی برای چاپ رسید بود. به این صورت که برای هر فروش دو برگه صادر می شد. یکی از برگه ها برای مشتری و دیگری برای ثبت فاکتور و خود فروشگاه بود. این محصول مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفت.

پس از آن در سال 1906 میلادی اولین صندوق فروشگاهی که دارای موتور الکتریکی بود توسط چارلز کترینگ طراحی شد. که از آن زمان به بعد صندوق های الکتریکی جای صندوق های مکانیکی را گرفتند.

اولین سیستم صندوق فروشگاهی یا همان POS، در سال 1973 توسط شرکت IBM طراحی شد. این سیسیتم در زمان خود جزو بهترین صندوق فروش بود زیرا به طور همزمان از چند تکنولوژِی روز استفاده می کرد.

همزمان با فناوری ها و نوآوری های جدید و استقبال مردم از صندوق های فروشگاهی، صندوق های فروشگاهی سنتی به سسیتم های رایانه ای تبدیل شدند. این صندوق ها دارای امکانات مختلفی چون دستگاه کارتخوان، صفحه نمایش لمسی جهت سهولت و سرعت بخشیدن به ثبت فاکتور توسط صندوقدار شدند.

پس از آن، کسب و کارها نیاز به سیستمی داشتند که بتواند تمام کارهای مربوط به حسابداری فروش را انجام دهد. همین نیاز حسابداری(ارزیابی سود و زیان، اطلاع از موجودی انبار، گزارش فروش) دلیل ورود EPOS به بازار صندوق فروشگاهی شد.

حضور اینترنت و توسعه فناوری ها و ورود گوشی های هوشمند در دنیای امروز، موجب ایجاد تحولات گسترده ددر زند گی مردم شد. از مهم‌ترین دستاوردهای این تحولات فناوری ابری است که می تواند امکانات ویژه‌ای به کاربران خود ارائه دهد و بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. نتیجه استقبال از فناوری ابری و از بین بردن محدودیت‌های نرم افزارهای ویندوزی در زمینه کسب و کار، صندوق فروشگاهی مبتنی بر ابر است. از امکانات ویژه این صندوق ها، عدم نیاز به سخت افزار خاص می باشد. و مدیران فروشگاه ها تنها از طریق پرداخت  می توانند از امکانات آن بهره ببرند.

به مرور نرم افزارهای صندوق فروشگاهی ابری با نسخه‌های اندروید و IOS سازگار شدند و به دلیل عرضه امکانات مختلف با هزینه پایین بسیار مورد توجه صاحبان مشاغل مختلف قرار گرفتند. محبوبیت این نوع از صندوق‌های فروشگاهی به حدی است که امروزه بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک تا بزرگ برای انجام بسیاری از کارهای حسابداری مربوط به فروشگاه خود از این نوع نرم افزارهای ابری استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top